Hele, je tady internet! A tak nic, už zase není…
T-Mobile dneškem mění zažitá pravidla v mobilních internetových tarifech pro příležitostné použití a posouvá je o pár let zpět. Změna spočívá v přístupu k uživatelům, jimž vypršel zakoupený objem dat. Až do dnešního dne se po vyčerpání FUP (Fair User Policy) pouze snížila rychlost připojení na minimum, stejně jako u ostatních operátorů. O2 ani Vodafone se zatím nezdají, že by je podobné jednání v současnosti nějak extrémně znepokojovalo. Společnost T-Mobile má ale na situaci jiný pohled a tvrdí, že ji 0.004% veškerých uživatelů zpomaleného internetu, kterých se opatření týká, zahlcuje síť. Proto všem po vyčerpání limitu internet vypne.
Týká se služeb:
- Internet v mobilu na den
- Internet v mobilu na týden (twist)
- S námi v sítích
- S námi v síti
Kolika lidí se omezení dotkne
Počet uživatelů těchto mobilních internetových balíčků se pohybuje okolo 4% z celkové báze společnosti. Ostatní (o mnoho důležitější) internetové tarify a komplety zůstanou bezezměny.
Naprostá většina báze (96 % ) má i nadále možnost po vyčerpání datového objemu surfovat ve snížené rychlosti. Mgr. Patricie Šedivá, tiskové centrum, T-Mobile Czech Republic a.s.
Již prapodivné výpadky internetu z důvodu špatné detekce FUPu, mi měly minulý týden naznačit, že se něco děje. Tehdy se jednalo prý o chybu v databázích nasazením aktualizace systému a technici neřešili celé dny nic jiného. Se svou polovinou FUP jsem tedy odkráčel a byl rád, že aspoň pro ten den nefunkčním internetem ušetřím… Konečně tedy víme, čeho se pravděpodobně odstávky týkaly.
Po vyčerpání maximálního objemu dat se maximální rychlost běžně snížila na 32 kbps. To určitě není rychlost, jakou byste si chtěli zobrazovat webové stránky s obrázky, natož stahovat video z YouTube. Na zjištění počasí nebo nezbytného dopravního spoje to ale stačilo.
Typický uživatel těchto tarifů
Zákazníci, jež využívají data pouze na příležitostné surfování volí nejčastěji výše zmíněné produkty. Opravdu věřím, že dražší tarify s více daty jsou pro některé zákazníky nesmysl. Máte-li všude kde se nejačastěji pohybujete Wi-Fi a nemusíte běhat celé dny po městě, proč ne. Já bych se bez neomezeného tarifu s větším objemem dat neobešel, neházejme ale všechny do jednoho pytle. Lidí, kterým 50MB na týden stačí evidetně není málo, jsou to celé 4% všech uživatelů. Vtipné je, že nechtěným kliknutím na 4K video z YouTube, můžete být váš FUP doslova vyžrán super rychlým LTE už za 1,3 sekundy! Docela drahá sranda, co budete dělat zbytek týdne? Můžete třeba jít opékat buřty a poslání selfie na instagram si nechat na doma. S pomalým internetem se budete muset bohužel rozloučit. Naopak sebez nezbedné věčně vybíté krabičky určitě zlepší vaše sociální komunikace Face to Face.
Kam se dovolat a můj názor
Český telekomunikační úřad v současné době řeší několik stížností od nespokojených zákazníků společnosti T-Mobile. Ten celou situaci prošetřuje. Dle mého názoru ale stěžovatelé ničeho nedosáhnou, jelikož poskytování omezené rychlosti je v podstatě pouze dobrou vůlí operátora. Vy jste si zaplatili svých 50MB a on vám je doručil, tím je smlouva dokonána, kdy obě strany dostály svých závazků vůči straně druhé. Následnému zakoupení rozšiřujícího balíčku dat vám nic nebrání.
Stejně tak by se mohli domáhat diskriminace lidé, kteří si neplatí žádný internet, že jej chtějí aspoň v omezené, 32kbps verzi. Samozřejmě je ale poté otázka, zdali je morální nechávat pomalejší internet lidem s tarifem klasickým. Logicky se jedná o zákazníky stálejšího charakteru s větší útratou, služby mají ale podobného rázu.
Vyjádření tiskového centra na mé otázky:
– Jaké balíčky jsou změnou postiženy, týkají se změny i neomezených tarifů?
Změna se týká zhruba 4 % z celé báze našich datujících zákazníků využívajících data na příležitostné použití, tedy Internet v mobilu na den, Internet v mobilu na týden (twist), S námi v sítích a S námi v síti – tyto produkty mají zpravidla do 50 MB dat.
– Ovlivní změna nějak pozitivně ostatní platící uživatele?
Naprostá většina báze (96 % ) má i nadále možnost po vyčerpání datového objemu surfovat ve snížené rychlosti.
– Máte informace, o kolik zhruba průměrný surfař prosurfoval dat navíc, oproti zakoupenému objemu?
Evidujeme zhruba 10 % našich datových zákazníků, kteří vyčerpají svůj datový objem. U nižších balíčků je procento vyšší.
Odpovídala: Patricie Šedivá, Senior specialista externí komunikace, T-Mobile Czech Republic a.s.