Nissan X-Trail s infotainmentem NissanConnect
Během červencového parného týdne jsme testovali největší SUV z portfolia značky Nissan, jednalo se o model X-Trail. Tento Japonec nás velmi mile překvapil, jak jízdními vlastnostmi, tak moderním infotainmentem. Cena testovaného vozu byla odhadem někde mezi 830 – 850 tisíci korunami.
Základní informace o automobilu
Nissan jsme obdrželi ve výbavovém stupni Acenta, ikdyž po nahlédnutí do ceníků byl dovybaven o některé prvky z výbavy Tekna. Hbitého japonce poháněl motor o objemu 1.6 dCi 130k All-mode 4×4-i, spřažený se 6-stupňovou manuální převodovkou. Dále byly v naší výbavě ve voze zastoupeny tyto assistenční systémy: kamerový systém, Emergency break, Lane assist.
All-mode 4×4-i
Intuitivní pohon všech kol. Systém All-Mode 4×4-i použitý ve voze X-Trail je výkonný na silnici i mimo ni. Chcete-li jezdit maximálně úsporně, můžete si trvale nastavit pohon dvou kol. Automatický režim neustále monitoruje situaci a upravuje rozložení pohonu mezi předními a zadními koly tak, aby byl zajištěn co nejlepší záběr. Náročné podmínky? Zvolte režim zámku (4WD LOCK) pohonu všech kol.
Infotainment
Multimediální navigační systém reprezentoval 7″ dotykový displej s antireflexní úpravou, který byl výborně čitelný za slunečného počasí a zároveň reagoval velmi dobře na dotyk. Infotainmentu zcela chybí hlasové ovládání. Dle mého názoru by mu slušelo malinko větší rozlišení a kapacitní vrstva. Odporové displeje sice lze ovládat prakticky čímkoliv, jejich zobrazení však není pro oko tak atraktivní. Systém čítal nabídku: bluetooth Handsfree, NissanConnect, navigaci, přehrávání z CD/SD karet, přehrávání pomocí bluetooth, graf ekologické jízdy, vstup AUX/USB, zobrazení 4 kamer kolem vozu.
Automobilka začala v posledních modelových řadách nabízet infotainment s technologií NissanConnect, který nás v redakci zaujal. Všechny tyto technologie nad rámec rádia a navigace využijí zejména mladší majitelé X-Trailu, kteří budou přímo nadšeni připojením k sociálním sítím Facebook nebo Twitter. Systém je do značné míry intuitivní, ale občas to chce se podívat do příručky a osvojit si některé funkce.
Vývojáři usilovali o to, aby zákazníci byli připojeni k internetu i za jízdy, proto využili smartphony, které má už dnes většina populace, celoplošné datové připojení k internetu a aplikace (Facebook, Twitter, Trip Advisor, Eurosport, Google Search). K aktivaci potřebujete mít založený účet na stránkách NissanConnect, poté naistalujete stejnojmennou aplikaci do svého smartphonu s platformou Android popřípadě iOS a v ní se poté přihlásíte ke svému účtu a spárujete ho s automobilem dle VINu. A je hotovo!
Nissan šel jinou cestou konektivity, než například konkurenční koncern VW, zde se nejedná o žádné zrcadlení chytrého telefonu, nebo podobné technologie. Také nepotřebujeme žádný kabel, komunikace probíhá bezdrátově, potřeba je akorát mobilní datový internet ve smartphonu. Pokud vlastníte smartphone s větší uhlopříčkou než 4″, nikde ho nebudete mít možnost rozumně odložit.
Telefon
Prvotním spárování telefonu pomocí technologie bluetooth je jednoduché, stačí v nastavení systému najít položku přidat nové zařízení a o zbytek se postará infotainment a Nissan. Opakované připojování je spolehlivé a obejde se dokonce i bez otravného oznamovacího pípnutí, které dobře známe z koncernových systémů. Načítání seznamu kontaktů je okamžité. Displej v režimu telefon nás informuje o názvu připojeného telefonu, stavu baterie nebo intenzitě mobilního signálu. Bohužel chybí funkce čtení SMS zpráv, což je škoda.
Bluetooth audio/Aux
Je-li připojený telefon pomocí bluetooth k automobilu, automaticky se přehrávaná hudba z telefonu reprodukuje do audiosystému vozidla, přičemž lze ovládat tlačítky na volantu a rádiu. Opakované připojení telefonu a přehrávání hudby funguje bezchybně, skladba pokračuje tam, kde byla přerušena například vypnutím motoru. Připojení přes AUX funguje stejně, je nutné použít kabel a nelze telefon ovládat tlačítky na volantu a rádiu. Ovládání probíhá na telefonu, obdobně, jako u sluchátek.
Kamerový systém
Třešničkou na celém X-Trailu bylo „Jestřábí oko“ v podání Nissan, které umožňovalo řidiči najet opravdu kamkoliv. Systém tvoří 4 kamery umístěně na voze, přesněji v masce, ve zpětných zrcátcích a ve víku zadních dvěří. Po aktivaci kamer tlačítkem vidíme na levé polovině displeje pohled z přední kamery a vedle něj pohled na vůz z ptačí perspektivy, který je fantastický, nebo po opětovném stisknutí tlačítka máme pohled pouze na pravé kolo. Další možností je režim parkovací kamery, která se automaticky aktivuje po zařazení zpětného chodu, naopak je zobrazován obsah zadní kamery a opět ptačí perspektiva. Kamery by mohly mít větší rozlišení, ale to je jen opravdu malinká vada na tak perfektním systému.
Mapové podklady a navigace
Mapy se dají použít dvěma způsoby, prvně si jen tak můžeme brouzdat prstem po mapě, kdežto ve druhém zvolíme cíl a necháme navigaci spočítat celou trasu za nás. Při výpočtu trasy bere v potaz aktuální provoz, uzavírky a nehody, podle kterých mění trasu. Pokud v mapě jen tak brouzdáme a plánujeme trasu, objevuje trhaný pohyb, který je rušivý. Navigace nemá dokonalou češtinu, občas se pere s výslovností číslic a názvu ulic. Delším stiskem na mapě lze přidávat vlastní body, ke kterým potom navigace najde cestu.
Bluetooth připojení možnost připojení nových uživatelů a zároveň ukázka odebrání uživatele
Advanced Drive-Assist™ Display
Jedná se o rozměrný displej ovládaný tlačítky na volantu, který se nachází v kapličce přístrojů. Jeho čitelnost i za přímého slunce je velmi dobrá, rozlišení je více než dostačující. Systém zobrazoval Traffic sign, kompas, navigační pokyny, informace o rádiu, přehrávané hudbě, rozložení 4×4-i, Chassis control, spotřebu, přesný tlak v pneumatikách, dojezd, teplotu, ujetou vzdálenost, rychlost, tempomat, Lane assist. Palec nahoru dávám za možnost sladit barvu svého vozu s barvou vozu, která se objevuje v animaci na uvítací obrazovce systému. Advanced Drive-Assist™ Display bohužel nekomunikuje v českém jazyce. Vybrat si budete muset z následujících: angličtina, francouzština, němčina, italština, portugalština, nizozemština a ruština.
NissanConnect
Aplikace dostupné v novém systému NissanConnect vám zprostředkují mimo jiné:
- informace o bodech zájmu, dopravní situaci a dostupnosti parkovišť a čerpacích stanic,
- hudbu a přístup k sociálním sítím,
- zpravodajství a sportovní aktuality,
- informace o počasí, o letech apod.
Kompletní nabídku vyvoláme tlačítkem info. Jako první si probereme Ekologické skóre – zobrazuje ekologičnost jízdního stylu, přitom hodnotí 3 parametry (zrychlení, plynulá jízda, brzdění).
Než se dostaneme k samotným aplikacím, v nabídce najdeme jednu neméně důležitou ikonku Dopravní hlášení – ta, po spuštění, dle aktuální polohy, nebo nastavené trasy v navigaci informuje řidiče o dopravních omezeních
Jakmile rozklikneme Moje aplikace, na displeji se zobrazí aplikace, které jsou defaultně nainstalovány (Eurosport, Online search a TripAdvisor). Abychom mohli celou technologii používat, je nutné se zaregistrovat na portále pro majitele vozů Nissan a vyplnit registrační formulář, kde zaregistrujeme sebe a VIN našeho vozu. Aplikace NissanConnect je na 2 roky bez poplatku. Když máme založený účet, nainstalujeme do smartphonu stejnojmennou aplikaci. V připojeném smartphonu máme možnost spravovat své aplikace. Pro ČR a náš Xtrail byla bohužel přístupná jen petice aplikací (Facebook, Eurosport, TripAdvisor, Online search a Twitter)
Facebook aplikace nabízí přístup k událostem a zveřejnění aktuální polohy.
Online Search je bohatší na možnosti, lze vyhledávat ručně i hlasem, čerpací stanice, restaurace, ubytování nebo servisy. Ke každé položce se zobrazí důležité informace jako jsou telefonní čísla a GPS souřadnice, které jsou okamžitě zpracovávány navigačním systémem a připraveny k navigaci.
TripAdvisor naplánujte dokonalou cestu a užijte si ji. Díky více než 225 milionům hodnocení a názorů zákazníků je snadné na webu TripAdvisor najít nejnižší ceny letenek, nejlepší hotely, skvělé restaurace a dostupné aktivity, ať už se rozhodnete cestovat kamkoli. Možnosti rezervací hotelů, restaurací a letů máte na dosah – stačí jednou klepnout.
Eurosport přináší posádce aktuální informace ze sportu, přičemž je možné filtrovat zobrazované zprávy. Novinky umí systém dokonce i nahlas předčítat, jelikož jsou informace v angličtině a infotainment v českém jazyce, tato funkce je v konfiguraci angličtina vs. čeština nepoužitelná.
Přidání aplikace pomocí smartphonu probíhá velmi jednoduše, stačí mít spárovaný telefon s účtem Nissan a připojení k datovému internetu.
Závěr
Nissan X-Trail jsme mohli dost objektivně otestovat. Auto je na české poměry velmi dobré, k jízdním vlastnostem a designu nemáme co vytknout. Co se týká infotainmentu, nepatří mezi úplnou špičku, ale ani není žádným propadákem, za který by se Nissan měl stydět. Je pravdou, že by mohl umět podstatně víc věcí, například hlasové ovládání, čtení SMS, diktování SMS, kompletně počeštěné příkazy navigace a informační displej řidiče. Zamrzela mě také chudá nabídka aplikací NissanConnect pro naši specifikaci X-Trailu. Na druhou stranu funkce, kterými disponoval, fungovaly perfektně bez jakéhokoliv sekání nebo vypadávání.
[/sociallocker]
Seriál o infotainmentech
- Suzuki Vitara s infotainmentem Suzuki Smartphone audio
- Peugeot 508 RXH s infotainmentem SMEG+
- Nissan Juke Nismo RS s infotainmentem NissanConnect
- VW Touran s infotainmentem Discover Pro a Car-netem
- Nissan X-Trail s infotainmentem NissanConnect
- Nová Škoda Superb III. generace s infotainmentem Amundsen