Diagram znalostí posouvá chytré vyhledávání o krok dál
Další inovace Vyhledávače Google v Česku
Nový panel ve výsledcích vyhledávání umožní uživatelům najít různé typy informací snadno a rychle
Praha, 25. června 2013: Do České republiky přichází Diagram znalostí (angl. Knowledge Graph). Díky této nové funkci je vyhledávání daleko jednodušší a efektivnější. Uživatelé se totiž snadno dostanou k vizuálním, textovým nebo mapovým informacím, které právě potřebují. V přehledném panelu na pravé straně výsledků vyhledávání naleznou souhrnné informace o známých osobnostech, místech, uměleckých dílech, filmech a dalších pojmech z mnoha oblastí. Čeština patří k sedmi jazykům, o které byla tato funkce rozšířena.
Vyhledávač Google se dnes dočkal dalšího vylepšení. Společnost Google představuje novou funkci s názvem Diagram znalostí (angl. Knowledge Graph). Funkce navazuje na předchozí inovace ve vyhledávání, které Google lokalizoval do češtiny. Doplňuje služby jako jsou Komunitní vyhledávání, Hlasové vyhledávání, Nákupy Google nebo Google Goggles pro mobilní vyhledávání pomocí vyfotografovaných objektů.
„Velmi jsme usilovali o to, abychom českým uživatelům mohli právě tuto lokalizovanou službu nabídnout. Je to totiž mnohem snadnější způsob, jak získat relevantnější informace,“ říká Michal Zachar, marketingový manažer Googlu, a dodává: „Diagram znalostí umožňuje uživatelům nalézat souvislosti nebo dokonce i objevovat informace, na které by je nenapadlo se přímo zeptat. Chytré vyhledávání informací je přitom důležitou součástí internetové gramotnosti.”
Novinka umožňuje vyhledávat objekty, osoby, či místa, které Google zná. Konkrétně se jedná například o památky, významné osobnosti, sportovní týmy, budovy, známá místa, filmy nebo umělecká díla. Ve zlomku vteřiny tak uživatelé získají informaci, která je relevantní k hledanému dotazu. Jedná se o důležitý krok směrem k vytvoření vyhledávače nové generace, který zase o něco více rozumí lidem. Uživatelům bude k dispozici postupně v průběhu nejbližších dní.
Google se naučil rozeznávat hledané výrazy i v případě, kdy mají více významů (např. jaguár-zvíře a jaguar – auto). Stačí kliknout na jeden z nabízených odkazů a podívat se na relevantní výsledek. Výsledky vyhledávání jsou více relevantní, protože vyhledávač rozumí těmto nuancím ve významech podobně jako lidé.
Aktuální statistiky Vyhledávač Google:
- Vyhledávání za den: každý den proběhnou na Vyhledávači Google miliardy vyhledávání.
- Rychlost: uživatel získá odpověď na svůj dotaz v průměru zhruba čtvrt sekundy (pro srovnání uvádíme, že průměrná doba mrknutí oka je desetina sekundy).
- Nová vyhledávání: od roku 2003 Google zodpověděl na 450 miliard unikátních dotazů, 16 % vyhledávání každý den je naprosto nových.
- Cesta dotazu: dotaz musí v průměru překonat zhruba 2 500 km, aby se nakonec odpověď dostala zpět k uživateli.
- Experimenty: v každém okamžiku probíhá více než 200 experimentů souvisejících s vyhledáváním.
- Růst mobilního vyhledávání: vyhledávání v mobilních zařízeních se rok od roku zdvojnásobuje, v posledních. dvou letech je vyhledávání v mobilech na celém světě pětinásobně vyšší.
- Mezinárodní aspekt: více než polovina vyhledávání je z území mimo Spojených států.
- Domény: vyhledávání je k dispozici na 181 mezinárodních doménách.
- Překlady: Google nabízí zdarma překlad do 64 jazyků.
- Překlady: každý den zpracováváme stovky milionů překlad.
Poslední inovace ve vyhledávání v České republice
- Komunitní vyhledávání (angl. Social Search) – služba, která podporuje personalizaci výsledků vyhledávání, výsledky totiž upraví dle několika zdrojů, funguje například na principu kruhů v Google+ a sdílení informací s ostatními lidmi
- Nákupy Google (google.cz/nakupy) – služba, která uživatelům umožní pomocí technologie vyhledávače Google vyhledat produkty v internetových obchodech, vzájemně je porovnat a následně uživatele nasměrovat na stránky, kde lze tyto produkty koupit.
- Google Goggles komu- služba pro mobilní vyhledávání, která dokáže identifikovat vyfotografované objekty a následně k nim ve Vyhledávači Google najít relevantní informace
- Nový vyhledávací algoritmus Panda – zlepšuje kvalitu výsledků našeho vyhledávání
- Hlasové vyhledávání – místo zdlouhavého vypisování stačí svůj dotaz jednoduše vyslovit, s tím lze začít hned po klepnutí na tlačítko mikrofonu, které se objeví vedle klasického vyhledávacího pole