Většina lidí na internetu neumí hledat
To, že se hodně dospělých lidí na internetu moc dobře neorientuje není nic nového a nedá se jim to ani vyčítat. V jejich době často nebyly ještě ani počítače, natož internet. Ale je až s podivem, že mladá generace, která vyrůstá s počítačem a internetem už odmalička, často vůbec neví, jak správně na internetu hledat. On na to vlastně ani není žádný návod, jen pár osvědčených rad. Nicméně i ty stačí k tomu, abyste se dostali k výsledku. Pak už to chce jen praxi a ta přijde s časem. Velmi často zadávají uživatelé dlouhé věty, otázky nebo slovní spojení, která vůbec nedávají smysl ani jim samotným. Když už se tedy správně trefí do políčka pro vyhledávání. Psaní do rámečku pro heslo, nebo přihlašovací jméno není vůbec nic ojedinělého.
Vyhledávání textu není to jediné, co lidé ve většině případů moc nezvládají. Často se setkáváte, že někde našli produkt (kus oblečení, atd…), chtěli by si jej koupit, ale neví kde, protože odkaz na obrázek jim někdo poslal. Málo koho napadne otevřít vyhledávač obrázků od Google, vložit adresu tohoto obrázku a nechat si najít, odkud je.
Pro vyhledávání na internetu v Česku se dají v podstatě využít pouze 2 vyhledávače. Seznam a Google, ostatní stránky na vyhledávání sice pořád ještě fungují, ale stejně hledají pomocí vyhledávače od Google. Bing je pro české uživatele vlastně nepoužitelný.
Mezi další problém spojený s hledáním, by se dal považovat ten, že uživatelé často nedokáží odlišit relevantní obsah, od balastu. Na internetu je obrovské množství „materiálu“, se kterým se dá pracovat a který vám může nějak pomoct. Všechno ale nemusí být pravda a nedá se jen tak něčemu věřit. Jedním z nejlepších identifikátorů bývá většinou vzhled webovky, nepůsobí-li stránka důvěryhodně, bude asi lepší ji opustit. Taktéž, pokud po vás vyžaduje email, číslo kreditky nebo něco podobného, aniž byste byli na vámi známých stránkách (banka, email, zprávy, …), bude lepší ji hned opustit.
Do vyhledávače v mapách je opět potřeba zadat něco, z čeho může ten stroj, který to zpracuje usoudit, co po něm asi chcete. Vyhledávat spojení „Můj dům“ asi určitě není to pravé. Rozhodně je lepší napsat něco ve stylu: Město Ulice ČísloPopisné.
V podstatě všechny vyhledávače se snaží být ty nejkvalitnější a podat Vám co nejlepší možné výsledky tak, abyste byli spokojeni. Musíte jim k tomu ale trochu vypomoct i vy.
Základní pravidla:
- nepsat vyhledávači dlouhé věty (modrá sedací souprava do obývacího pokoje)
- pokusit se „problém“ co nejlépe vystihnout (modrá sedací souprava)
- stručný, věcný zápis bez zbytečností bývá většinou ten nejlepší
- je-li možné využít „speciální“ vyhledávač, použijte jej. (na mapy, obrázky, videa, zboží)
- neklást otázky typu: „jaký typ notebooku mi leží na stole?“ – vyhledávač není věštec
- vypadá-li stránka nedůvěryhodně, opusťte ji
- zadávejte požadavek pro vaše vyhledávání opravdu do správného okýnka (políčka), většinou u něj bývá znak lupy, nebo nápis „vyhledat“
- hledáte-li například informace o nějakém notebooku, formulujte váš dotaz nějak takto: Výrobce Model
- získání přesnějších informací o nějakém problému u daného výrobku, například s WiFi by pak mohlo vypadat následovně: Výrobce Model WiFi Problém
- pokud umíte nějaký cizí jazyk, nezapomínejte, že můžete zkusit vyhledávat i v něm