Ahoj, vypadá to, že používáte AdBlock... :-)

Usilovně jsme pracovali na zakomponování reklamy, aby nebyla pro čtenáře rušivá. Příjmy z reklam tento web živí, bez nich bychom jej nemohli provozovat. Budeme moc rádi, když to s námi zkusíte a přidáte si nás do výjimek. Děkujeme!

MENU

Škoda Kodiaq s infotainmentem Columbus a ŠKODA Connect

Design infotainmentu: 92%

Plynulost: 94%

Ovladatelnost: 87%

Konektivita: 85%

Displej: 89%

Total Score 89%

Nová Škoda Kodiaq, český medvěd, který bourá zažité konvence! Přestože je oficiálně v prodeji od konce února 2017, je vyprodaný na rok dopředu, přitom většina z objednávek přišla v době, kdy byla novinka teprve v předprodeji a majitelé ji viděli pouze v katalogu! To chtělo opravdu velkou dávku důvěry a značné zariskování.

Je Kodiaq opravdu tak dobrý a risk zákazníků se obrátí v zisk? Stojí nová, plně dotyková, generace infotainmentu Columbus za to?

Videorecenze

 

Mrštná lasička na 4 kolech

Testovanému Kóďovi dodával sílu vrcholný agregát 2.0 TDi o výkonu 140 kW se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Výkon byl rozdělován na silnici pomocí pohonu 4×4, díky kterému uměl Kodiaq vystřelit z křižovatky spíše jako mrštná lasička, než jako gigantický medvěd.

Samozřejmostí u dnešních vozů je velké množství jízdních asistentů a moderních technologií zvyšujících komfort a bezpečnost. Vypíchnul bych například hlídání mrtvých úhlů, funkci preSafe, adaptivní tempomat, funkci nouzového brždění s detekcí chodců (až do zastavení) a další.

Mé doporučení si zaslouží i spojení adaptivního podvozku s volbami jízdních režimů Driving Mode Selection (+ režim Snow), které umožňují nastavit charakteristiku vozu dle chuti a nálady řidiče. Přepínání režimů je znatelné a každý si přijde na své, takže stojí za to si připlatit.

ŠKODA Connect – aktuální informace a podpora

Pokud sledujete internet a televizi, možná jste si všimli marketingovou kampaň cílenou k uvedení „medvěda“ na trh a poukazující na slovíčko Reconnect, někomu to neřekne vůbec nic, ale jakmile jsem to uviděl, řekl jsem si „Heureka, konečně!“.

Často se setkávám v kontextu s tímto autem s pojmy jako Škoda Connect, Care Connect, Infotainment Online, ale co to všechno znamená? V podstatě je to jednoduché, základem je Škoda Connect skládající se ze služby Infotainment Online zajišťující navigaci a informace v reálném čase a služby Care Connect sloužící k vzdálenému přístupu k vozu a asistenčním službám.

Tlačítka SOS, Servis a Infolinka umístěné na střeše nad řidičem.

Škoda Connect zahrnuje také užitečnou novinku, která se skrývá za trojicí tlačítek umístěných nad hlavou řidiče.

  • SOS – slouží k přivolání rychlé zdravotnické služby v případě nevolnosti nebo autonehody.
  • Servis – slouží ke komunikaci s autorizovaným servisem, kdy Kodiaq při blížícím se termínu prohlídky nebo výměny sám kontaktuje servis, poté to oznámí řidiči, který si domluví konkrétní termín přistavení vozu.
  • Infolinka – poslední tlačítko, s tajemným znakem „i“, jsem se jako zvídavý chlapec rozhodl stisknout a plný očekávání pozoroval, co se bude dít. Dělo se to, že auto nejprve odeslalo data o aktuálním stavu (poruchy) a poloze na dispečink, poté začalo vytáčet informační linku, kde se nám po chvíli ozval příjemný ženský hlas, který se nás ptal, s čím nám může pomoci.

Infotainment Columbus

Kodiaq disponoval nejnovější verzí infotainmentu Columbus. Tento systém se pyšní 8″ kapacitním barevným displejem, který dostal skleněnou svrchní vrstvu bez hardwarových tlačítek. Vypadá fantasticky po designové stránce a zároveň perfektně reaguje na dotyk, podobně jako to znáte z tabletů.

8″ dotykový displej infotainmentu Columbus je dominantou přístrojové desky.

Columbus je taková obdoba infotainmentu Discover Pro u vozů VW, alespoň z pohledu příplatku v ceníku, nejedná se totiž o levnou položku a spousta lidí se zdráhá připlácet něco kolem 50.000 Kč za „navigaci“. Jenže Columbus není jen navigace nebo rádio, je to palubní systém, přes který ovládáte od nastavení klimatizace, přes smartphone, až po změny jizdných vlastností samotného automobilu.

Digitální kapličku tady nenajdete, vystačit si budete muset se starým známým Maxi-DOTem.

Každý uživatel ocení proximity senzor, který sleduje ruce! Ano, slyšíte správně ruce, pokud se přiblížíte svou rukou k displeji, systém pohyb rozpozná a zobrazí na spodní straně lištu ovládacích tlačítek, které jsou normálně skryty, aby nepřekrývaly zobrazovaný obsah. K ovládání dále slouží dotyková tlačíka po okrajích displeje.

Bezdrátové nabíjení smartphonu a Wi-Fi

S Columbem dostanete zabudovaný interní SSD disk o kapacitě 64GB, DVD mechaniku, funkci WLAN, SmartLink+, komfortní telefonování s LTE a schránku PhoneBox, která je schopna bezdrátově nabíjet smartphony podporující standard Qi.

Audiosystém Canton

Pokud zvolíte výbavový stupeň Style, standardně budete mít ve voze nainstalovaný audiosystém značky Canton, který obsahuje 10 reproduktorů a subwoofer o celkovém výkonu 575 W. Posluchačský zážitek je velmi dobrý a díky equalizaci můžete zvuk přizpůsobit přímo svému uchu.

Audiosystém Canton zahrnuje celkem 10 reproduktorů a subwoofer.

Je tu ovšem háček, najdou se i tací, kteří si chtějí objednat Kodiaq ve výbavovém stupni Style, ale nechtějí se okrádat o zavazadlový prostor kvůli mezipodlaze, ve které je uložen subwoofer audiosystému Canton. Bohužel, zatím máte smůlu! Canton nelze na přání „odobjednat“, uvidíme, zda se situace do budoucna změní a Škoda pozmění výbavy.

SmartLink+

Zkratka sdružuje tři technologie pro připojení telefonu – Mirrorlink, CarPlay od Apple a Android Auto od společnosti Google. Každá na to jde trochu jinak, ale všechny dělají víceméně to samé, umožňují paralelní zobrazení displeje smartphonu na dotykový displej infotainmentu.

Součástí je také funkce SmartGate, která Vám propojí smartphone se systémy vozu prostřednictvím WiFi. Tím získáte například provozní údaje, informace o ekonomičnosti nebo dynamičnost jízdy.

Mirrorlink

Tato funkce je našim čtenářům již známá, jedná se totiž o zrcadlení obsahuje smartphonu na displej infotainmentu. Po připojení telefonu USB kabelem, zvolení režimu MirrorLink v systému a chvilce čekání, se na displeji Columba duplikuje obsah smartphonu. Od této chvíle cokoliv na displeji infotainmentu uděláte, zrcadlí se do mobilu a opačně. Ve výchozím stavu se zobrazují podporované aplikace optimalizované pro Mirrorlink, například počasí, navigace Sygic.

Stále ovšem narážíme na neustálý problém s podporou smartphonů a funkce Mirrorlink, nejedná se o problém Škody nebo koncernu VW, viděl bych to spíše na straně výrobců telefonů. Přestože je telefon uvedený jako podporovaný, nepřipojí se, týká se to zejména značky Samsung.

Stále ONLINE

Palubní systém disponuje slotem na SIM kartu a podporuje vysokorychlostní internet LTE, tak proč jej nevyužít? Pokud tak učiníte, můžete používat další funkci INFOTAINMENT ONLINE, protože její spuštění je podmíněno internetovým připojením. Tato služba sdružuje dvojici užitečných pomocníků. Prvním z nich jsou Dopravní informace, které radí při výběru vhodné trasy. Upozorňují na aktuální nehody, zácpy, uzavírky a podle toho vybírají nejvhodnější trasu. Druhou službou je dobře známé Počasí, pro které jsem ale stále nenašel smysluplné využití.

Area View

Tento systém kamer je opravdu pecka a čekal jsem, kdy bude konečně dostupný pro vozy Škoda! Jedná se o fantastický prostorový kamerový systém, díky kterému vidíte vašeho Kodiaqa ze všech směrů a tak mu v mnohých případech ušetříte nějaký ten šrám z parkovištního boje. Celý systém tvoří 4 kamery umístěny dokola vozu a díky softwaru umí vykreslit až dvanáct pohledů do okolí, které přenáší na hlavní displej. Rozlišení kamer a displeje je na vysoké úrovni, přenášený obraz je velmi věrohodný. Perličkou je 3D režim, kdy se „Kóďa“ zobrazí uprostřed obrazovky a člověk si otáčením zobrazí situaci kolem něj.

Hlasové ovládání

Funkce rozpoznávání hlasu není u Škody nic nového, uměl to už 2 roky zpátky testovaný Superb s infotainmentem Amundsen. Tentokrát ale neměla hlasová asistentka svůj den, protože na většinu dotazů neznala odpověď – neumí přečíst  hashtag (#) ve zprávě nebo si spletla „Telefon“ s „Wi-Fi WLAN“.

Inteligentní systémy

Pár z těchto pomocníků jsem již zmínil v úvodu, nicméně přidám ještě pár. Pokud Kodiaqa „nakopnu“ ze zadu a mám čirou náhodou u sebe klíč, otevře mi elektrické 5. dveře, tato funkce se jmenuje „Virtual Pedal“. Dalším pomocníkem je „Park Assist“, který samočinně zaparkuje, jak podélně, tak příčně a pokud je dobrá konstalace hvězd, tak i sám vyparkuje. Jenže obstojně zaparkovat dokáže skoro každý, ten pravý problém nastává, pokud se jedná o parkování s přívěsem. I na to je Kodiaq připraven a díky funkci „Trailer Assist“, Vám při manipulaci s přívěsem pomůže.

Další generace infotainmentu by mohla disponovat informacemi o příčném a podelném náklonu.

Mobilní aplikace Škoda Connect

Dnes už se najde jen velmi málo automobilek, které by ke svým vlajkovým modelům nenabízely aplikace, které poskytují řidiči různé více či méně relevantní informace. Vyjímkou není Škoda, která s novým modelem Kodiaq a novou úrovní konektivity uvedla zbrusu novou mobilní aplikaci pro platformy Android a iOS s názvem Škoda Connect. Po grafické stránce je to taková standardní appka, která nenadchne, ale také neurazí, nicméně prozatím toho moc neumí, ale to co umí, funguje bez chyb, za co dostává plusové body.

Dovolím si vypíchnout jen ty nejzajímavější funkce a to, nastavení okruhu, kde se Kodiaq smí pohybovat, přičemž pokud toto vytyčené území opustí, dojde Vám upozornění v podobě emailu a SMS zprávy. Tuto funkci lze nastavit také na maximální povolenou rychlost, při překročení je postup stejný jako v případě přednastaveného území. Další peckou je zobrazení aktuální polohy vozidla, včetně informace, zda je zamčeno/odemčeno a zda má zhasnutá světla. Tato funkce ušetří pár kilometrů v nohách zapomětlivých řidičům, kteří si nejsou jisti, zda zamkli při odchodu. A pro ty, kteří zapomínají, kde parkují je tady možnost na dálku vyvolat blikání a troubení, kdy Kóďa parkrát zabliká a k tomu krásně zatroubí, takže okamžitě víte, kde se nachází.

Nevýhodu této aplikace objevíte, jakmile se chcete přihlásit jako druhý řidič, jednoduše se nepřihlásíte, nejde to, protože aplikace počítá zatím pouze s jedním uživatelem. Zákulisní informace však hovoří o postupném vylepšení v podobě přidání nových funkcí a vylepší managementu uživatelských účtů.

 

Závěr

Infotainment Columbus se svou konektivitou a možnostmi posunul opět o významný krok dál. Jenže zatímco Škoda dohnala konkurenci skvělým infotainmentem uprostřed přístrojové desky, kaplička s budíky nezaznamenala od dob dvojkové Octávie viditelnější změny. Takový mnohem menší VW Tiguan nabídne v příplatkové výbavě digitální kapličku Active Info Display a dokonce i výklopný Head-Up. A co terpve Peugeot 5008, který má digitální kapličku už v základu.

Ve své podstatě, se ale nejedná o nic dramatického a z celkového počtu koupených Kodiaqů to zamrzí nejspíše jen pár technických fajnšmekrů.

Na samý závěr si dovolím odpovědět na otázku, zda se vyplatil risk zákazníků, kteří si Kodiaq předobjednali, aniž by ho ve skutečnosti viděli nebo se v něm projeli. Těm, kteří tak učinili, mohu pogratulovat a říct, že jejich risk = zisk a mají se na co těšit a těm, kteří se rozhodují, zda ho pořídit, říkám, jděte do něj!


Jménem redakce PCDAYS, chci poděkovat autosalonu ŠKODA AUTO COLOR DESIGN, Bruntál za zapůjčení vozidla a spolupráci. Během celého testu k nám byli velice vstřícní a nezdráhali se poradit. Máte-li tedy zájem o vůz značky Škoda, rozhodně  neuděláte špatně volbou www.autocolordesign.cz. Článek není placenou reklamou.

Written by:

Published on: 27.3.2017

Filled Under: Inteligence v autech, recenze

, , , , ,