Škoda Karoq s infotainmentem Columbus a službou ŠkodaConnect
Dnešní test se týká zbrusu nového a očekávaného modelu od naší skutečně domácí automobilky, pod drobnohled jsem si totiž vzal nástupce populárního Yetiho, tedy Škodu Karoq. Pojďme se prvně věnovat samotnému názvu, který je poněkud netypický. Pochází totiž až z Aljašky, konkrétně z ostrova Kodiak, ach ta návaznost s větším bratrem. Inspiraci k pojmenování modelu Škoda Karoq poskytli samotní obyvatelé ostrova Kodiak, kteří název Karoq utvořili od slova „kaaraq“ (automobil) a „qarruk“ (šíp), zajímavé. Nicméně samotné slovo zapadá do koncernové strategie, která hovoří, že názvy nových SUV budou mít na začátku názvu písmeno „K“ a na konci „Q“.
Pod kapotou tepal revoluční benzinový motor 1.5 TSI s výkonem 110 kW, kterým se jako první z flotily vozů Škoda pyšní právě Karoq. Co je na něm tak revolučního? Je vybaven systémem vypínání dvou válců ACT. Tento motor byl spřažen se 7-stupňovým automatem DSG a pohonem pouze předních kol. Navzdory absenci pohonu 4×4, který přijde příští rok, jsem čekal mrštnost a díky dostatečnému výkonu také slušnou spotřebu. S mrštností souhlasím, se spotřebou však nikoliv. Testovaný model měl najeto 2.500 Km, takže je v záběhu, ale přesto se spotřeba (mimo město) pod 8l/100 km i při velmi lehké noze na plynu téměř nedostala, což mě zklamalo.
Jelikož byl Karoq ve výbavovém stupni Style a dovybavený o příplatkové pakety, tak jsem měl možnost využívat a testovat velké množství jízdních asistentů a moderních technologií zvyšujících komfort a bezpečnost. Zejména hlídání mrtvých úhlů, LaneAssist, funkci preSafe, adaptivní tempomat, funkci poloautomatického nouzového brždění s detekcí chodců a mnoho dalších asistentů, které jsou detailně rozepsány v recenzi.
ŠKODA Connect
Jedná se o systém, skládající se ze služby Infotainment Online, zajišťující navigaci a informace v reálném čase a služby Care Connect, sloužící ke vzdálenému přístupu k vozu a asistenčním službám, díky kterým máte o Karoqu přehled ve svém smartphonu. Přítomnost tohoto systému poznáte díky trojici tlačítek umístěných nad hlavou řidiče, tedy jak v dosahu řidiče samotného, tak i spolujezdce.
- SOS „e-call“– slouží k přivolání rychlé zdravotnické služby v případě nevolnosti nebo autonehody.
- Servis – slouží ke komunikaci s autorizovaným servisem, kdy Karoq při blížícím se termínu prohlídky nebo výměny sám kontaktuje servis, poté to oznámí řidiči, který si domluví konkrétní termín přistavení vozu.
- Infolinka – Po stisknutí tlačítka vůz odešle data o aktuálním stavu a GPS poloze na dispečink, podobně jako v režimu „e-call“ ovšem s tím rozdílem, že příjemcem je informační linka, která vám poradí a zodpoví vaše dotazy, nikoliv dispečink 112.
Infotainment Online
Palubní systém disponuje slotem na SIM kartu s podporou vysokorychlostní internetu LTE, který lze použít k tomu, abyste mohli aktivovat Dopravní informace, které poskytují podklady navigaci při výběru vhodné trasy. Upozorňují na aktuální nehody, zácpy, uzavírky a podle toho vybírají nejvhodnější trasu.
Paket Multimedia
Co se skrývá za zvýhodněným balíčkem s názvem Multimedia? Zkrátka vše potřebné, rozhodně doporučuji si připlatit. Za 26.000 Kč totiž dostanete:
- Infotainment Columbus 9,2″ s dokonalým kapacitním dotykovým displejem,
- 3D GPS navigaci, aktualizaci mapových podkladů Map Care,
- SSD 64 GB, WLAN, Car Menu, ECO HMI,
- FM, RDS, MP3 WMA,
- 2x slot na SD kartu, USB,
- Smart Link+ (Apple CarPlay, Android Auto),
- Komfortní telefonování rSap s LTE + bezdrátové dobíjení a propojení s vnější anténou,
- Hlasové ovládání,
- Wi-Fi hotspot,
- „Travel Assist“ (rozpoznávání dopravních značek),
- Media Command (připojení tabletu),
- Ovládání gesty.
Infotainment Columbus
Vrcholná verze škodováckého infotainmentu se stále vyvíjí po vzoru mateřského koncernu VW, takže je nyní k dostání s 9,2″ kapacitním barevným displejem, který má skleněnou svrchní vrstvu bez jediného hardwarového tlačítka. Po designové stránce je fantastický a po té funkční mu není také co vytknout, protože perfektně reaguje na dotyk a posun, podobně jako to znáte ze smartphonů nebo tabletů. Na displeji je možné kromě rádia nebo navigace ovládat nastavení klimatizace, svůj smartphone nebo nastavení jízdních režimů.
Opět mě nadchl proximity senzor, který je zase o něco chytřejší a posunuje infotainment do jiného sektoru, naučil se totiž kromě sledování vašich rukou také rozpoznat vaše gesta! Pokud systém právě umožňuje ovládání pohybem ruky, objeví se v pravém rohu malý symbol ruky a vy můžete „máchnout“. Toto gesto způsobí posun nabídky stanic, skladeb nebo listování seznamem. Když ruku opět oddálíte, skryje se lišta s ovládacími tlačítky. V letním testu VW Golf GTD jsem se s ovládáním pomocí gest setkal, fungoval však jen při správné konstelaci hvězd, kdežto u Karoqu fungoval bezchybně!
Audiosystém Canton
Škoda konečně zlepšila politiku výbav v novém Karoqu a nenabízí audiosystém Canton standardně ve výbavovém stupni Style, tak jako u většího Kodiaqu. Takže je na vás, zda jej chcete nebo nikoliv. Za mě palec nahoru a připlatit, audiosystém Canton, obsahující 10 reproduktorů a subwoofer o celkovém výkonu 575 W společně s Dolby Pro Logic II zaručují opravdu příjemný posluchačský zážitek.
Bezdrátové nabíjení Qi a bezdrátové rozhraní Wi-Fi
S Columbusem se váže také zabudovaný interní 64 GB SSD disk, funkce WLAN, SmartLink+, komfortní telefonování s LTE a schránku PhoneBox, která je schopna jak bezdrátově nabíjet smartphony podporující standard Qi, tak zlepšit příjem signálu vašeho smartphonu napojením na anténu vozu.
SmartLink+
Aktivací této položky v menu infotainmentu vás systém vyzve k výběru jedné ze tří technologií pro připojení smartphonu:
- Apple CarPlay,
- Mirrorlink,
- Android Auto.
Každá z technologií je jiná, ale ve své podstatě všechny dělají víceméně totéž, umožňují paralelní zobrazení displeje smartphonu na dotykový displej infotainmentu.
Součástí je také funkce SmartGate, která Vám propojí smartphone se systémy vozu prostřednictvím WiFi. Tím získáte například provozní údaje, informace o ekonomičnosti nebo dynamičnost jízdy.
Apple CarPlay
Pomocí Apple CarPlay z infotainmentu vytvoříte další iPhone, protože grafika tomu odpovídá do nejmenších detailů. Jedná se o systém, který integruje podporované Apple aplikace do infotainmentu v automobilu, což Vám umožní snadněji ovládat zařízení a věnovat se řízení. Propojení se provádí pomocí standardně dodávaného kabelu s konektorem lightning. Technologie umožňuje přehrávání hudby z iTunes, navigovat pomocí Apple Maps, telefonovat a číst SMS zprávy. Dále je možné používat aplikace třetích stran: Spotify, Podcast, Beats Radio.
Mirrorlink
Tato technologie umožňuje zrcadlení obsahuje smartphonu s OS Android na displej infotainmentu. Po připojení telefonu USB kabelem, zvolení režimu MirrorLink v systému a chvilce čekání, se na displeji Columbuse duplikuje obsah smartphonu. Od této chvíle cokoliv na displeji infotainmentu uděláte, zrcadlí se do mobilu a opačně. Ve výchozím stavu se zobrazují podporované aplikace optimalizované pro Mirrorlink, například Počasí nebo navigace Sygic.
Ilustrační foto ze Škody Kodiaq
Android Auto
Oficiální aplikaci k Android Auto v tuzemském obchodu Play nenajdete, budete si ji muset stáhnout volně z internetu stránek a pirátských fór. Nicméně, pokud se vám ji podaří stáhnout, s Karoqem by měla bez problémů fungovat. Ze strohé nabídky aplikací podporujících Android Auto, se asi nejvíce hodí Waze, což je chytrá navigace, která hlídá radary a umí upozornit na policejní vozy. Dále jsou dostupné prakticky všechny typy messengerů (ICQ, Hangouts, Skype, Messenger, Whats App), z hudebních potom Google Music, Spotify, Deezer, TuneIn. V sekci hudebních streamovacích aplikací mi chyběl vlastně jen Tidal. Seznam všech podporovaných aplikací Android Auto naleznete zde.
Za co si (ne)připlatit?
U Kodiaqu jsem byl nadšený z adaptivního podvozku DCC ve spojení s voličem jízdních režimů Driving Mode Selection, které umožňují nastavit charakteristiku vozu dle chuti a nálady řidiče. Nicméně, u testovaného Karoqu to bylo zklamání, protože nebylo možné nastavit to hlavní a tím je adaptivní podvozek! Důvodem mohla být samotná absence adaptivního podvozku, příplatek v konfigurátoru jsem za tuto položku nenašel. Na výběr jsem tedy měl pouze nastavení charakteristiky motoru, řízení, světel, klimatizace a převodovky. Pokud zvažujete nad 18“ koly, které autu velmi sluší, občas by se hodilo „změkčit“ podvozek a nechat ho žehlit nerovnosti, což Kodiaq uměl perfektně. Takže zvažte příplatek za tuto funkci.
Nejmodernější nabídka asistenčních systémů Škody Karoq
- „Front Assist“ včetně funkce nouzového brzdění City Break s rozpoznáváním chodců, dokáže identifikovat osoby i ostatní překážky v jízdní dráze a včas Vás před nimi varuje. V případě, že adekvátně nereagujete, systém začne automaticky brzdit.
- „Emergency Assist“ dovede v případě náhlé zdravotní komplikace poloautomaticky převzít řízení a zpomalit vozidlo až do úplného zastavení.
- „Automatická regulace odstupu ACC“, která přizpůsobí rychlost rychlosti vozu před Vámi, a to až do nastaveného limitu.
- „Traffic Jam Assist“ máte-li vůz vybavený automatickou převodovkou DSG, užijte si v kolonách pohodlí, řízení za vás převezme.
- „Rear Traffic Alert“, který pomocí radarových senzorů sleduje situaci za vozem při vyjížděcích manévrech z parkovišť.
- „Lane Assist“, tedy asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu.
- „Blind Spot Detect“ hlídání mrtvých úhlů s notifikační diodou v zrcátku a akustickým signálem.
- „Travel Assist“ rozpoznávání dopravních značek s vyobrazením na displeji v kapličce.
- „Auto Light Assist“ automatické přepínání tlumených a dálkových světel.
Mobilní aplikace ŠkodaConnect
Aplikace je po grafické stránce velmi příjemná a intuitivní, dostupná pro obě mobilní platformy, jak pro iOS (Apple), tak pro Android (Google). ŠkodaConnect se dočkala revoluční novinky v podobě vylepšení managementu uživatelských účtů. Nyní lze připojit jeden vůz k více ŠkodaConnect účtům, což dříve nešlo, za tento pokrok si automobilka zaslouží pochvalu a zcela jistě se tímto krokem zvýší využitelnost aplikace.
Ale zpět k samotné aplikaci, ve které získáváme aktuálně přehled o:
- Jízdních datech – ujetá vzdálenost, doba jízdy, průměrná rychlost a spotřeba
- Dveřích & světlech – aktuální informace, zda je vůz odemčen/zamčen, vypnutí/zapnutí světel
- Stavu – graf palivové nádrže s dojezdem, interval výměny oleje a kontroly, stav tachometru
- Poloze parkování – aktuální GPS poloha vozu znázorněná v mapě, pokyn k troubení nebo blikání
Internetový portál ŠkodaConnect
Pokud chcete využívat příplatkovou službu ŠkodaConnect opravdu naplno, musíte se přihlásit přes svůj počítač do portálu, kde vidíte stejné údaje jako v mobilní aplikaci, navíc můžete nastavit ještě pár užitečných věcí navíc. Například lze vytyčit okruh, kde se Karoq smí pohybovat, blipřičemž pokud toto vytyčené území opustí, dojde Vám upozornění v podobě emailu a SMS zprávy. Tuto funkci lze nastavit také na maximální povolenou rychlost, při překročení je postup stejný jako v případě přednastaveného území. Dále je v portálu možné spravovat svou garáž a účet.
Media Command
Toto rozhraní rozšiřuje možnost ovládání celého infotainmentu, protože umožňuje cestujícím na zadních sedadlech ovládat navigaci a audio pomocí stejnojmenné aplikace v tabletu. Aby rozhraní fungovalo, je nutné tablet připojit pomocí rozhraní Wi-Fi.
Pokud si připlatíte za držáky tabletů a telefonů, mají vaše děti o zábavu postáráno!
Závěr
Jak je u koncernových vozů ve střední a vyšší střední třídě dobrým zvykem, po stránce infotainmentu téměř nemají konkurenci, výjimkou nebyl ani Karoq s vrcholným infotainmentem Columbus a službami ŠkodaConnect. Nicméně pár mušek měl, které se sice netýkaly přímo infotainmentu, ale i přesto mu je neodpustím. Prvním zklamáním byla klasická analogová kaplička přístrojů s typickým „barevným Maxi-dotem“ namísto krásné digitální kapličky, kterou jsme mohli vidět při oficiálním představení nového modelu novinářům. Není však třeba zoufat, protože v příštím roce si jej budete moct objednat.
Další užitečný pomocník, zůstal zatím pouze většímu Kodiaqu, jedná se o kamerový systém Area View, který si pochvaluji v každém testovaném vozu. Díky němu máte 360 stupňový přehled kolem vozu a v mnoha případech ušetříte lak na náraznících. U Karoqu se musíte prozatím spokojit se zadní parkovací kamerou (Rear View Camera). Posledním problémem, který se ukázal při prvních kilometrech za volantem bylo částečně nefunkční automatické přepínání dálkových světel (Auto Light Assist), které nefungovalo korektně a stávalo se, že jsem agresivními LED světlomety oslňoval protijedoucí řidiče, což není zrovna dvakrát příjemné.
Až na tyto drobnosti, které se „vychytají“ se mu ovšem vytýká jen opravdu těžko. Jedná se o plnohodnotného nástupce Yetiho, který je v mnoha ohledech, díky svým kompaktnějším rozměrům, mnohem sympatičtější než Kodiaq, takže zcela střízlivě předpokládám, že bude o něj opravdu enormní zájem.
Jménem redakce, chci poděkovat autosalonu AUTO COLOR DESIGN, Bruntál za zapůjčení vozidla a spolupráci. Máte-li zájem o konkrétní testovací Karoq nebo o jiný model Škoda, rozhodně neváhejte a obraťte se na autorizovaného dealera www.autocolordesign.cz. Článek není placenou reklamou.