Kia Sportage se službou Connected Services
Pokračujeme v našem seriálu o infotainmentech a přinášíme Vám další porci v podobě nejnovějśí generace Kia Sportage s navigačním systémem a službou Connected Services, který využívá data od jednoho z předních výrobců navigačních systémů, tedy společnosti TomTom. Zpátky ale ke Kii, jednalo se o nejvyšší výbavový stupeň a navíc sportovně a opticky vyladěný GT line. Sportage poháněla žíznivá 1.6 T-GDi s pohonem všech kol a dvouspojkovou automatickou převodovkou 7-DCT
Infotainment
Systém zobrazuje svá data pomocí 8″ dotykového disleje s antireflexní vrstvou, který má velmi dobré rozlišení a perfektní plynulost. Celá přístrojová deska je mírně natočená k řidiči, takže pohled na displej infotainmentu není nijak nebezpečný. Kia svůj systém pojala jinak, než jiné automobilky, po zapnutí infotainmentu se nezobrazí žádné grafické úvodní menu ale režim, který jsme měli naposledy aktivovaný. Přepínání systému se provádí pomocí tlačítek umístěných pod dipejem. Infotainment nabízí celkem 5 režimů (rádio, telefon, media, mapy a informace). V režimu media jsou k dispozici zdroje (AUX, USB, bluetooth, prohlížeč obrázků) bohužel marně hledáme Mirrorlink, ten v tuto chvíli není k dispozici, přitom na oficiálním webu mirrorlink.com Sportage figuruje.
Režim telefon mě překvapil velmi bleskovou rychlostí při načítání kontaktů a vytáčení čísel. Na úvodní straně máme možnost nastavit přímé volby, vedlejší záložka obsahuje protokoly o volání.
Navigační systém
Poklonu si zaslouží navigace, fungovala naprosto přesně, dokonce hlasové pokyny nemystifikovaly řidiče. Máme k dispozici mapové podklady ve 2D a 3D celé Evropy společně s databází policejních radarů nebo míst s větším počtem dopravních nehod. Ovládání probíhá pomocí dotykového displeje. Při zadání nového cíle mě příjemné překvapila nabídka, ta čítá vyhledání cíle pomocí adresy, POI bodů, kompletní dealerskou síť Kia nebo velmi užitečné místní vyhledávání. Pokud například hledáte restauraci sushi, supermarket nebo konrétní místo setkání, využijete jednoduše poslední zmíněné místní vyhledávání. Databáze zahrnuje 500 kategorií hledání, 25 000 klíčových slov a 250 000 míst, abyste našli to, co právě potřebujete. Aktualizace map jsou přístupné 6x do jednoho roku po dobu 7 let zdarma, tato nabídka je velmi velkorysá.
Úzce spjaté s navigačním systémem jsou telematické služby Kia Connected Services, poskytovaný v rámci programu TomTom Live Services, který posouvá spolehlivé vedení k cíli na novou úroveň přesnosti. Zajistí vám spojení s okolním světem a nabídne mnoho užitečných informací, například předpověď počasí nebo aktuální dopravní situaci. Základem je jednotka WiFi, která umožní připojení navigačního systému k internetu prostřednictvím hotspotu, který vytvoří váš smartphone, bohužel nelze připojit systém k internetu pomocí SIM karty.
Audiosystém JBL
Po minulém testu mě zajímala přímá konfrontace dvou výrobců prémiových audiosystému, tedy Dynaudio a JBL. Musím uznat, že audio od JBL s 8 reproduktory vybavený vyspělou technologií Clari-Fi, která dokáže vylepšit kvalitu MP3 až na kvalitu originálního CD opravdu dobře hraje. Technologii pro vylepšení kvality zvuku vyvíjí společnost Harman.
Přístrojová deska Supervision
Prvním, co vetšinou spatří řidičův zrak při usednutí za volant je přístrojový štít. Ten se v případě Sportage velmi povedl, skládá se z otáčkoměru, rychloměru a barevného multifunkčního LCD disleje o uhlopříčce 4,2″. Displej má velmi slušné rozlišení, zobrazuje jízdní data, navigační pokyny, jízdní asistenty, ukazatel rychlostních limitů, přehrávaná média a umožňuje nastavení vozu včetně kompletní podpory českého jazyku. Ovládá se pomocí tlačítek na multifunkčním volantu.
Ukazatel rychlostních limitů SLIF
Velmi komfortním a užitečným pomocníkem se stal v moderních automobilech systém hlídání rychlostních limitů a dopravních značek. Princip fungování je jednoduchý, kamera snímá dopravní značení, ty zpracovává a poté je vyobrazí jak na Supervision displeji, tak na displeji infotainmentu. Kia zobrazovala kromě rychlostních limitů, také jiné dopravní značky, například zákaz předjíždění.
Dynamické světlomety s funkcí HBA
Celkem mě zamrzela absence full LED hlavních světlometů, v případě nejvyšší výbavy se musíme uspokojit pouze s bi-xenonovou výbojkou, paradoxně zadní svítilny jsou full LED a mají velmi hezkou grafiku. Není však třeba smutnit, hlavní světlomety jsou vybaveny funkcí adaptivního natáčení, které reagují na natočení volantu. Další moderní vymožeností je systém HBA, tedy přepínání tlumených a dálkových světel. Systém fungoval v hustém dálničním prostředí i za nepříznivých povětrnostních podmínek přesně a nikoho jsem neoslnil.
Parkovací systém SPAS
Tyto asistenty už jsem měl možnost párkrát otestovat v provozu, tak vím, co od nich mohu očekávat. Dovedou parkovat jak příčně, tak podélně, umí ze zaparkovanéo místa i hbitě vyparkovat. Většinou jsem parkovacím asistentům věřil, občas je jen tak očkem kontroloval. Můj názor se však změnil po první aktivaci parkovacího asistentu a zvolením podélného parkování. Mimochodem ono parkovací místo mám odzkoušené a pravidelně na něm testuji tyto asistenty.
Sportage zpočátku točila volantem, jak jsem předpokládal, ovšem z nepochopitelných důvodů mě vyzvala o zařazení D-čka na voliči automatické převodovky. Neodporoval jsem a zařadil, Sportage přetočila kola úplně naopak a přibližovala se vstříc fyzickému kontaktu se zaparkovanou Octávií. Toto se opakovalo i na jiných místech, takže jsem tohoto asistenta již víckrát neaktivoval. Věřím, že se jedná jen o chybu testovacího modelu, například špatně zkalibrovaných senzorů.
Parkovací kamera
Kia Sportage je robustní vůz, bez parkovacích senzorů a parkovací kamery je parkování obtížné. Je veliká škoda, že dostala do vínku pouze zadní parkovací kameru a né pohled z ptačí perspektivy, tak jako Kia Optima, nebo Sorento. Je třeba pracovat s tím, co máme a to Sportage dokáže velmi dobře. Kamera má dostatečné rozlišení, zobrazuje parkovací dráhy, které se natáčejí v závislosti na natočení volantu, což pomáhá při parkovacích manévrech.
Dalším pomocníkem je systém hlídání mrtvých úhlů při vyparkovávání z nepřehledných míst RCTA. Pokud je zjištěn přiblížející se automobil, cyklista nebo chodec, řidič je akusticky a vizuálně upozorněn hláškou „provoz za vozidlem“.
Mobilní aplikace MojeKia
Aplikace je vyvinuta společností Kia Motors Europe a je dostupná pouze pro retailové majitele vozů Kia, bohužel není vhodná pro správce vozových parků.
Majiteli vozidla je schopna poskytnout dle mého 2 skupiny informací a služeb. Do první bych zařadil takové né zrovna potřebné věci jako je přehled najetých kilometrů, který však musí pokaždé manuálně zadat, manuály, vysvětlení varovných kontrolek, návody na ovládání všech funkcí, servisní plánovač, umožňuje vyhledat a přidat své dealerství Kia, objednat si testovací jízdu, prohlédnout si katalog nových modelů.
Druhá skupina je mnohem zajímavější a patří do ní například dost přesně fungující lokalizace zaparkovaného vozu, asistenční služba a tísňové volání, které můžete okamžitě vytočit, informuje vás o svolávacích akcích a jiných obchodních akcích.
Mobilní aplikace Kia Hotspot
Byla by škoda, když jsem zmínil aplikaci MojeKia, nezmínit aplikaci Kia Hotspot. Jedná se o velmi hezky graficky zpracovanou aplikaci, která slouží jako obrázkový návod, jak připojit váš smartphone k navigačnímu systému pomocí bluetooth. Zároveň nabízí návod pro zprovoznění hotspotu pro aktivaci telematických služeb Kia Connected Services.
Závěr
Nová Kia Sportage GT line je moderní, hravé a zábavné auto, které mě velmi bavilo. Zábavnost však velmi rychle poznáte její nezkrotnou touhou po benzínu. Jo, za každou legraci se platí a tady dvojnásob. Po stránce infotainmentu se jedná o nadprůměr díky telematickým službám TomTom, vysoké plynulosti systému a dostupností mobilních aplikací, bohužel si to Kia kazí nepřesným parkovacím asistentem, absencí Mirrorlinku, full LED hlavních světlometů a adaptivního tempomatu.